dundra.blogg.se

En blogg om allt och inget! Eller jag skulle nog inte kalla: jobb, barn, hundar, hundträning, ridning och allt det andra social för inget :)

Träna för att uppfylla våra mål!

Publicerad 2014-02-14 20:17:55 i Allmänt

Målen är satta för 2014 och för att nå dit så har jag kommit på att vi faktiskt måste träna! 

Som det ser ut nu så siktar vi på att göra ett mh i vår, bh-prov i vår/försommaren och starta en appell i sensommar/höst. 

Idag packade jag, Malin och Mathias in oss i bilen med en hel hög (5 st) hundar för att åka till Kristinehamn för träning i innomhushallen. Mitt upplägg var att bara belöna all kontakt då hon är väldigt splittrad där samt att köra lite budföringar plus lite skyddslydnad. 

Kontakten gick över förväntan och jag och Malin utnyttjade verkligen varandras hundar för att få störning. Budföring som jag trodde eventuellt kunde bli ett problem har blivit hennes favorit grej! Hon gör det superbra!

Sen då så instruerade jag Mathias i hur han skulle bete sig som figge för min tanke var att träna utkallningar, gå lite "fot" runt honom samt lite kontroll genom att kalla in och ut honom. Stackars Mathias hade det inte lätt idag, först ta instruktioner från mig om Dundra som kör IPO och sen byta till att köra Malins hane som kör svensk skyddet. Men det gjorde han bra :)

Och Dundra då? Jo då hon var olydig till en början men sen kom jag åt henne, vilket var meningen! Jag är supernöjd även med den delen av träning. Det känns verkligen som att jag börjar komma åt henne nu samt att hon jobbar mer FÖR mig!! 

När vi var klara med allt och skulle gå ut och hämta hundarna för att lägga en plats ja få möter vi fler träningskompisar utanför som bokat utanför oss så vi fick till en bra plats med några helt nya hundar och ja även där börjar vi få till rätt känsla, dyr hund idag :) 


Platsen idag: närmast Dacke, Bernard, Zumo, Floyd och Dundra längst bort. 

På återseende :)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela